- Szczegóły
-
Utworzono: wtorek, 01, grudzień 2020 20:54
-
Opublikowano: wtorek, 01, grudzień 2020 20:54
-
opublikowała Ewa Chruszczewska
27 listopada 2020 r. w naszym przedszkolu zorganizowaliśmy dla dzieci spotkanie z chemikiem. Pani Ania zaprezentowała przedszkolakom proste ale ciekawe i efektowne doświadczenia chemiczne z wykorzystaniem łatwo dostępnych produktów tj.: olej, ocet, woda, proszek do pieczenia, soda.
Dzieci z wielkim zaangażowaniem asystowały przy doświadczeniach o nazwach : „Wybuch wulkanu”, „Tęczowa kula”, „Samopompujący się balonik”, „Kolorowe wodne wulkany”, „Ocean w słoiczku”.
Dzieciom bardzo podobało się takie "czarowanie" .

Tekst i foto: Anna Warchał
Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Zazwyczaj przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań. Aby jednak wystąpiła ona w takim stopniu, który miałby większe znaczenie dla jego rozwoju, należy aktywność poznawczą dzieci stymulować i ukierunkowywać. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. W zabawie badawczej dziecko odkrywa otaczający świat, mechanizmy, które w nim rządzą, przyjmuje postawę badacza. Dziecko w sposób czynny i samodzielny zdobywa doświadczenie umysłowe. Działając myśli, poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk, ich cech, właściwości, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami. Dziecko uczy się chętnie tego, co je zaciekawia a najlepiej wówczas, gdy czynnie eksperymentuje i samo ustala tematy badań chcąc iść w poznawaniu własną drogą, dochodzić do własnych rozwiązań. Eksperymenty dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, poznania nieznanych mu dotychczas właściwości przedmiotów i zjawisk z najbliższego otoczenia.